Australië (Laurense): The Kimberleys - Reisverslag uit Darwin, Australië van Laurense & Maartje - WaarBenJij.nu Australië (Laurense): The Kimberleys - Reisverslag uit Darwin, Australië van Laurense & Maartje - WaarBenJij.nu

Australië (Laurense): The Kimberleys

Door: Laurense

Blijf op de hoogte en volg Laurense & Maartje

02 Augustus 2015 | Australië, Darwin

Zo, het hoofdstuk Australië zit er voor mij ook alweer op. De afgelopen 3,5 week zijn voorbij gevlogen. Het was raar, maar ook vertrouwd om na bijna 7 jaar weer op Australische bodem te staan. Ik blijf het nog steeds een geweldig land vinden. Australië voelt voor mij een beetje als een soort tweede thuis. De mensen hier zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Van vreemdelingen die gewoon gezellig een praatje met je aangaan, een aardig echtpaar die je buskaartje betaald omdat je vergeten bent je briefje van 50 te breken, tot een bedrijfsuitje die vraagt of je in het restaurant bij hun aan tafel aansluit. En dan heb ik het nog niet over de geweldige natuur...
Ik ben dan ook super blij dat ik ook het laatste deel 'The Kimberleys' (en misschien wel het mooiste deel) van Australië heb kunnen ontdekken...


12 juli heb ik Nieuw Zeeland dus gedag gezegd, maar dat betekende ook dat ik mijn reismaatje Maartje tijdelijk moest gaan missen. Maartje ging namelijk naar de Westkust van Australië terwijl ik het Noord-Westen zou gaan verkennen. Mijn eerste stop in Australië was in Brisbane aan de Oostkust. Ik had namelijk nog wat dagen over voordat ik aan mijn tour in het Noord-Westen van Australië zou beginnen. En aangezien ik de laatste keer goede herinneringen had aan Brisbane, leek het me een leuk idee om deze stad nog eens te bezoeken. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij is de stad wel veranderd. Ja de mooie oude gebouwen staan er nog, maar de verschillende gratis museums en gratis rondvaartboot kan ik me niet herinneren. Maar dat maakte dit bezoek ook wel leuk want nu had ik genoeg nieuwe dingen te doen.
Na een paar dagen in Brisbane rondgewandeld te hebben, ben ik met de bus naar Noosa gegaan. Dit dorpje aan de kust had ik nog niet eerder bezocht. Noosa is niet groot, maar er is wel van alles te doen. Je hebt er een National Park waar ik koala's gezien heb, je hebt het strand met de bijbehorende surfdudes en je had zaterdag een gezellige markt. Op de markt heb ik trouwens 2 leuke oude Australische foto's gekocht. Voor straks op de piano in mijn nieuwe huisje. Oke, het huis en de piano moet ik nog regelen, maar de foto's heb ik al. ;-)

Na Noosa ben ik met de bus weer teruggereden naar Brisbane en de volgende dag ben ik via Perth naar Broome gevlogen. Na een nachtje op het vliegveld van Perth gebivakkeerd te hebben kwam ik 21 juli aan in Broome. Het weer hier in het noorden van Australië is heerlijk, zo rond de 30 graden. Maar ik had niet veel tijd in Broome want de volgende dag begon mijn tour door de Outback al. Helaas kreeg ik op de avond voor mijn vertrek niet zo leuk nieuws, mijn oma was overleden. Dan merk je pas hoever je van huis bent. Communicatie is lastig, vooral als je bedenkt dat ik die 9 dagen erop geen enkel bereik zou hebben. Gelukkig lukte het me om mijn ouders de avond voor mijn vertrek nog te spreken.

22 juli begon dus mijn tour van Broome naar Darwin. De tour duurde 9 dagen en in die 9 dagen hebben we zo'n 2900km op een grotendeels onverharde weg afgelegd, met hier en daar een riviertje waar we doorheen moesten rijden. Gelukkig hadden we een grote 4wd truck en een gids die het gaspedaal wel wist te vinden. We hebben dan ook aardig wat toeristen in een stofwolk achter ons gelaten. Maar we zijn overal veilig aangekomen. Weliswaar geshaked door alle hobbels en kuilen en aan het einde van de rit kon je je spullen vaak bij iemand anders onder de stoelen zoeken. Maar dit zorgde ook voor creative spelletjes zoals een slipperrace om te zien welke schoen aan het einde van de rit de grootste afstand had afgelegd. :-) We hadden gelukkig een leuke groep. Deze bestond uit 17 personen plus gids. Er waren 3 oudere echtparen en 2 jongere meiden en de rest van de meiden waren rond de 30. Een goede mix dus. En onze gids Jared was ook goed. Ik moest wel lachen om zijn begrip over afstanden. Hij zei dat hij dicht bij Melbourne woonde, zo'n 100km verderop. Vervolgens vroeg hij of ik ook dicht bij de kust woonde. Waarop ik antwoorde maar dat als hij 100km dichtbij vindt, ik inderdaad dichtbij de zee woon, maar voor Nederlandse begrippen woon ik gewoon ver weg aan de andere kant van Nederland... ;-)
De route die we in de 9 daagse tour gereden hebben ging met name door de Kimberleys, ook wel bekend als Australisch meest afgelegen wildernisgebied. We reden eerst over de bekende Gibb River Road. Een 700km lange dirt track dwars door de Kimberley Region. En vervolgens over een snelweg (die absoluut niet op een snelweg leek!) door het landgoed van verschillende grote cattle stations. El Questro bijvoorbeeld is zo'n miljoen acre grote cattle station! Het is hier zo mooi, geen wonder dat ze hier grote delen van de film Australia gefilmd hebben.
Tijdens deze 9 dagen hebben we, naast het rijden van grote afstanden ook vanalles gezien en gedaan. De gemiddelde tempeatuur lag overdag rond de 36 graden. We zijn daarom iedere dag wel even wezen zwemmen. Je ziet het niet van de verte maar deze weide vlakte heeft vele verborgen waterparadijsjes. We hebben ook een bezoek gebracht aan Bungle Bungles National Park. Hier heb je hele mooie ronde rockformaties. Dit gebied is zo'n 360 miljoen jaar geleden ontstaan, toen dit noordelijk gedeelte van Australië nog onder water lag. Toch raar om te bedenken dat hier vroeger de zee was. We hebben ook nog een boottocht over Lake Argyle gehad. Dit grote meer is door mensen gecreëerd en heeft een oppervlakte van 700 vierkante kilometer. Ze zeggen dat het geen drastische invloed op de omgeving heeft, maar ik vraag me dit af... Ja en verder hebben we nog verschillende cattle stations en gorges bezocht.
We hebben ook nog vanalles geleerd over de Aboriginal cultuur en de lokale planten en beesten hier die je kunt eten. En ik weet nu ook hoe je in het donker wildlife kunt spotten. Je moet dan een lampje net boven je ogen houden en in het donker schijnen en dan lichten de ogen van de dieren op. Ik moet wel zeggen je schikt je een hoedje als je dat snachts bij een meer in de Kimberlys doet en je zo'n 40 paar krokodillenogen ziet! Het werkt trouwens ook bij spinnen en je wilt niet weten hoeveel ogen je dan aanstaren!!! Oh had ik al gezegd dat we snachts in de buitenlucht in onze swags slapen. Jep lekker knus tussen al dat gespuis... ;-)
Maar ook overdag zagen we allerlei dieren. Sommige lagen weliswaar dood langs de weg, maar gelukkig waren de meeste levend. Ik heb vele zoetwaterkrokodillen gezien, kangoeroes en walibies, dingo's, slangen, spinnnen en heel veel mooie vogels. Vooral de Blue Tailed Kookaburra's die ons iedere ochtend begroetten waren prachtig.


Die 9 dagen door de Kimberlys zijn dan ook voorbij gevlogen en 's avonds 30 juli kwamen we aan in Darwin. En hier werd ik ook weer herenigd met mijn reismaatje Maartje! :-) Samen hebben we gezellig de laatste paar dagen in Darwin doorgebracht. We zijn hier naar een openlucht concert van een coverband van Led Zeppelin geweest, hebben lekker genoten van het weer hier in Darwin en hebben ons natuurlijk voorbereid op het volgende deel van onze reis door Azië. Ja, want ons volgende hoofdstuk staat alweer klaar om te beginnen. Morgenochtend vliegen we namelijk naar Bangkok en 4 juli begint onze 26 daagse tour door Thailand, Laos en Cambodja. Ik vind het best spannend en ben dan ook wel blij dat we een tour geboekt hebben, maar ik kijk er ook erg naar uit. Ik ben er dan ook helemaal klaar voor. Laat dit nieuwe avontuur maar beginnen!
En daarna..? Daarna keer ik op 3 september lekker weer terug naar oud en vertrouwd Nederland. Ik zie jullie over een maandje :-)

  • 02 Augustus 2015 - 12:19

    Lianne:

    Hoi Lauren
    Jouw verslag en foto s zijn ook weer heel indrukwekkend net als van Maartje! Ook voor jou heel veel plezier de komende laatste maand. Geniet ervan hartelijke groeten Lianne

  • 02 Augustus 2015 - 19:09

    Muriel Hollander:

    Wooh wat heb je weer veel meemaakt.
    Gewéldig. Fijn vervolg van jullie reis. En veilig weer in Nederland arriveren.
    Liefs uit Homoet.

  • 03 Augustus 2015 - 12:58

    Geurtine:

    Ziet er mooi ui!! Kan me voorstellen dat 9 dagen ook weer wat kort is voor Australische begrippen. Nog veel plezier. Tot september!!

  • 04 Augustus 2015 - 12:12

    Arie En Nelly.:

    Heel mooi verslag, je heb weer veel gezien!
    Dat je durfde te slapen tussen die beestenboel, vooral met het oog op je spinnenfobie.
    Heel mooi die natuur daar, prachtig om te zien.
    Nog veel plezier met je tour door Thailand en we hopen je 3 sept. weer veilig thuis te zien.
    Veel liefs uit Herveld.

  • 04 Augustus 2015 - 12:44

    Gerda:

    Hi Laurense, op de eerste plaats nog van harte gecondoleerd met je oma. Niet leuk lijkt me als je zo'n bericht hoort als je zover weg bent.
    Hele mooie foto's! Lijkt me idd een prachtig gebied.
    Ik wens je nog een mooie reis door Azie.
    Liefs, Gerda

  • 21 Augustus 2015 - 22:24

    Paula:

    Hoi Laurence
    Wat een mooie reis geweldig ...ondertussen ben je alweer haast op de terugweg.
    Nog een paar mooie dagen in Azië en tot ziens in Nederland xxx
    Liefs Paula

  • 09 September 2015 - 16:10

    Marianne Onnink:

    Hallo Laurense,

    Dank voor je mooie verhalen, fijn dat je het zo goed hebt gehad. Hopelijk ben je weer gezond en wel thuis.
    Hoop je gauw weer een keer te zien. Eva zit nu voor stage in Kenia, dus ik weet een beetje hoe je moeder zich moet hebben gevoeld,

    Liefs,

    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurense & Maartje

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 8675

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 03 September 2015

To the other side of the world!

Landen bezocht: