Zuidereiland: Van de oostkust naar het binnenland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laurense & Maartje - WaarBenJij.nu Zuidereiland: Van de oostkust naar het binnenland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laurense & Maartje - WaarBenJij.nu

Zuidereiland: Van de oostkust naar het binnenland

Door: Maartje & Laurense

Blijf op de hoogte en volg Laurense & Maartje

25 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Allereerst willen we jullie bedanken voor de vele reacties! Dat geeft weer moed voor het schrijven van een nieuw verhaal. Het is dan ook een aardig lang verhaal geworden, al zeggen we het zelf, maar we hebben sinds onze laatste blog dan ook weer ontzettend veel meegemaakt.

Laten we maar gelijk vertellen dat we Fred hebben ingeruild voor een ander. De motor van Fred was helaas erg slecht. Nu valt er op alle backpacker auto's wel iets aan te merken (je staat verbaasd wat voor een oude barrels je nog op de weg tegenkomt), maar Fred had veel opstart problemen en de bergen waren ook wat te hoog voor hem gegrepen. Gelukkig bestaat er in Nieuw Zeeland de consumers law waardoor we recht hadden om de auto om te ruilen. Dit betekende helaas ook dat we voor de derde keer in Christchurch belandden. De dealer kennende zal Fred binnenkort weer een nieuwe eigenaar hebben, maar wij zijn vooralsnog heel blij met onze nieuwe aanwinst een Toyota Estima Lucida X. De X staat voor de luxe versie met dakraam, die helaas bij ons niet opengaat, maar waardoor we wel de sterrenhemel vanuit ons bed kunnen zien. Nog een voordeel is dat de auto donkergroen is en daardoor minder opvalt als we illegaal aan het wildkamperen zijn. Zijn bijnaam wordt dan ook 'Toad', de Engelse benaming voor pad omdat hij niet zo opvalt en het is een afkorting voor Toyota. Kamperen op een picknickplaats of gratis camping zonder faciliteiten doen we tegenwoordig wel vaker om geld te besparen. Eigenlijk moet je auto self-contained zijn om hier te mogen staan, maar veel backpackers zetten toch hier hun auto neer. Minstens een keer in de drie dagen gaan we wel op een iets luxere camping staan om weer goed te wassen. Tussendoor kan dit namelijk net zo makkelijk in een meer, invalidentoilet of door even een hostel in te duiken. Op deze manier besparen we toch weer wat geld om leuke dingen te doen.

De laatste keer dat we schreven waren we nog in Hanmer Springs. Hier hebben we na een dagje relaxen in de hotwater springs een stevige wandeling gemaakt van ruim 4 uur naar de top van Mount Isobel. Achteraf hadden we beter daarna naar de hotwater springs kunnen gaan, want het was een stevige wandeling die we nog een paar dagen in de benen voelden. Bij terugkomst werden we ook nog eens verrast door een illegale meelifter in de vorm van een muis die verstopt zat in onze auto en niet van plan was om de auto te verlaten. Pas toen we de volgende dag een muizenval hadden gekocht, wisten we hem ervan te overtuigen dat hij niet welkom was. Gelukkig hebben we daarna geen illegale meelifters meer gehad.

Na Hanmer Springs zijn we weer terug gereden naar Kaikoura om met een helicoptervlucht sperm whales te spotten. Kaikoura is een van de weinige plekken in de wereld waar je de sperm whales (de grootste walvissoort met tanden) kunt zien. Het was machtig mooi om vanuit de helicopter deze grote beesten van bovenaf in zijn totaliteit te zien. Net zo mooi eigenlijk, en gratis bovendien, waren de dolfijnen en zeeleeuwen die we vanaf onze campingplaats konden zien. Ook de kleine blauwe pinguïns en geelogige pinguïns die we 's avonds het strand op zagen komen waggelen waren leuk. Na ons rondje ten noorden van Christchurch zijn we via het havenstadje Akaroa verder gereden langs de oostkust richting het zuiden tot aan de stad Dunedin. Onderweg zijn we regelmatig gestopt in leuke dorpjes en stadjes, zoals Timaru en het havenstadje Oamaru. In Outram zijn we nog naar een rodeo geweest. Helaas zat het weer ons die dag niet zo mee, het kwam met bakken uit de lucht, maar desondanks was het zeer vermakelijk om te zien hoe die cowboys van de wilde paarden en stieren gelanceerd werden. Eenmaal in Dunedin aangekomen, zijn we hier een paar dagen gebleven. Dunedin is een leuke studentenstad (met de steilste straat van de wereld) waar van alles te doen is. Maar helaas kregen we hier dus ook te horen dat Fred niet meer te redden was, dus toen zijn we als de wiedeweerga weer terug gereden naar Christchurch voor de autoruil. Met Fred hadden we tot dan toe ruim 2000 kilometer afgelegd.

Met onze nieuwe Toad hebben we vervolgens Christchurch zo snel mogelijk weer verlaten en zijn we richting het binnenland gereden. Onze eerste stop was bij Lake Tekapo, een groot helder turkoois meer met de eerste bergen van de Nieuw Zeelandse Alpen op de achtergrond. Hier hebben ook gekampeerd om de volgende dag in de omgeving een mooie wandeling te maken. Vervolgens zijn we richting Mount Cook gereden, de hoogste berg in Nieuw Zeeland. De rit naar Aoraki/Mount Cook national Park was al erg mooi. Ook hier heb je mooie meren en in Lake Pukaki hebben we dan ook gezwommen. Het smeltwater van de hoger gelegen gletsjers in de bergen achter Lake Pukaki maakte dat het water best fris was. Desondanks was het zeker de moeite waard om een duik te nemen in dit heldere meer. Waarschijnlijk dachten de meeste toeristen daar anders over want we waren een van de weinige die het meer in durfden. Maar zeg nou zelf, wanneer zwem je nu in een helder blauw meer met een prachtig uitzicht op de hoge besneeuwde bergen. Na Mount Cook in de verte gezien te hebben, wilden we hem natuurlijk ook van dichtbij bewonderen en zijn dus verder gereden Aoraki/Mt Cook Village. Vanaf hier hebben we een prachtige lange wandeltocht gemaakt naar de Hooker Glacier aan de voet van Mount Cook. Daarna hebben we ook nog gewandeld naar de Tasman Glacier, de grootste gletsjer in dit gebied, maar deze was toch iets minder mooi omdat er aardig wat steengruis op de gletsjer lag.

Na alle natuur waren we weer even toe aan een stadje en wat meer levendigheid. We zijn daarom naar Queenstown gereden. Queenstown is een leuke stad die bekent staat als 'global adventure capital'. Zelf hebben we in een jetboot gevaren die over het water schiet, dicht langs rotsen scheurt, en in hoge vaart plotseling omdraait. Ook hebben we weer een whitewater raft gedaan. Helaas was het net zoals in Australie weer laag water (alsof we het aantrekken), maar toch was het een mooie tocht. Laurense heeft ook nog haar angst overwonnen door aan een bungytouw van een brug te springen en ze vermoed dat ze nu een paar centimeter langer is geworden (is het toch nog ergens goed voor geweest). Queenstown heeft ook een bruisend nachtleven en de bekendste burger van Nieuw Zeeland, de Fergburger (met eigen wikipedia pagina). Je moet even in de rij staan voor de Fergburger, maar hij is dan ook buitengewoon lekker. In Queenstown hebben we ons dus goed vermaakt. Maar het stadse leven is ook een duur leven, dus vanavond trekken we weer verder richting Te Anau, opnieuw de natuur in.

• 25 Februari 2015 - 08:22

Lianne:

Wow geweldig wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben in 2 mnd. Topmeiden!. En alvast heel veel foto s gemaakt!!!!. Stuur snel n mail. Geniet ze verder en ik kijk uit naar jullie volg.verslag!! Have fun!!

• 25 Februari 2015 - 09:16

Merel:

Gaaf wat jullie allemaal beleven daar aan de andere kant van de wereld. Geweldige foto's. Geniet!!

• 25 Februari 2015 - 09:24

Annelein:

Gave tochten hebben jullie gemaakt zeg! Ik ben jaloers op alle mooie natuur en wildlife die jullie tegenkomen. Het ziet er heel gaaf uit. Ik zal de foto van de pinguïn (‘pipi’) aan Leon laten zien vanavond. Ik vermoed dat hij die heel cool vindt. Veel plezier met jullie road trip!

• 25 Februari 2015 - 11:03

Anne En Nellie Atema:

Hallo dames wat een geweldige trip .Wij genieten erg van je humoristisch schrijf wijze. En zien het soms echt voor ons.Jullie vermaken jezelf en ook ons Ha ha. Geniet verder met volle teugen. Een dikke knuffel van ons.

• 25 Februari 2015 - 11:13

Wendy Van De GGD:

Wat supergaaf om te lezen, en ook te zien! Ziet er ontzettend gaaf en zeer wereldwijs uit hoor dames ;) al veel contacten gelegd met andere backpackers? Geniet er lekker van daar!!!!

Gr Wendy

• 25 Februari 2015 - 17:04

Gerda:

Hi Meiden, leuk om weer eens een verslag van jullie te lezen. Chapeau voor Laurense, dat ze dat gedurfd heeft! Verder gaat het zo te lezen goed met jullie. Mooie foto's ook!
    Hopelijk houdt Toad het langer bij jullie uit dan Fred. Mount Cook e.o. lijkt me echt fantastisch mooi! Geniet van jullie ervaringen, maar pas wel op met dat wildkamperen!
    Liefs, Gerda

• 26 Februari 2015 - 20:57

Willem:

Hallo Laurense en Maartje,

Het is altijd weer leuk jullie reisverslag te lezen. Dit keer een extra lange. Mocht ook wel want het vorige verslag is al even geleden.
    Mooi zijn de foto's van de spermwhales. Vanuit een helicopter zie je ze toch veel beter dan vanuit een roeiboot. Ik zag vanuit de verte bij Groenland alleen wolkjes stoom en vervolgens alleen een staart en dat vond ik al opwindend.
    Ik zie dat jullie ook mooie wandelingen maken in de bergen.
    Misschien moet ik er de komende winter ook eens heen. Ik heb gezien dat je er ook mooie fietsvakanties kunt houden.
    Ik wens jullie beiden nog een fijne vakantie toe.

Veel liefs van Willem

• 27 Februari 2015 - 11:24

Daan:

Hoi,

heel leuk om jullie verslag te lezen! Spectaculair om die potvissen vanuit de lucht te zien, fantastisch. Ik ben heel benieuwd naar jullie verdere avonturen! Ik zie dat ik er in de buurt van Te Anau ook kiwi's (de vogel) voorkomen, hebben jullie die al gezien?

Heel veel plezier de komende tijd!

Daan

• 01 Maart 2015 - 17:52

Cor Peereboom.:

Hoi Laurense en Maartje,

Met veel belangstelling jullie belevenissen gelezen.Geweldig wat jullie al gezien en gedaan hebben.Laurense ken ik alleen van naam, van de tocht door Australië. Ik vind jullie echte stoere vrouwen, type: die je om een boodschap kunt sturen. Fijn dat 'Fred"is ingeruild. Hopelijk rijdt 'Toad' jullie de rit uit. Dinsdag hebben we op doortocht naar de Achterhoek, geluncht bij je ouders in Malden. Regelmatig krijg ik foto's doorgestuurd van hun wandeltochten via ' facebook.' Met Bas hebben we ook gezellig bijgepraat. Ik wens jullie nog een heel fijne tijd, én... zorg goed voor elkaar.

Een lieve groet van,
    Cor en Lida.

• 01 Maart 2015 - 22:37

Saskia Kremers:

Wat een leuke en afwisselende reis zijn jullie aan het maken, leuk hoor! Ik vind het leuk om jullie ervaringen te lezen en wacht vol verwachting op het volgende verslag. X

• 02 Maart 2015 - 09:48

Marian Th.:

hallo dames, wat een mooie foto's van de walvissen, pinguïns etc. Zo te lezen genieten jullie met volle teugen. Ziet er heel relaxt uit.
    Blijf lekker door genieten en tot het volgende verslag, gr. marian

• 02 Maart 2015 - 19:33

Petra Guggenberger:

Wat een geweldige reis! Ik zou heel erg graag een muisje in jullie auto of rugzak zijn

• 02 Maart 2015 - 23:10

Cora:

Hoi Laurense en Maartje,
    Wat zijn juliie wijze mensen dat je zo heerlijk een sabbatical hebt genomen. Ik ben zo in het regenachtige Holland best jaloers!

• 04 Maart 2015 - 16:50

Dymphie :

Wat lijkt me dat heerlijk om zoveel moois te zien en te genieten van jullie vrijheid.
    Jullie hebben het wel voor elkaar en enorm stoer om aan zo'n avontuur te beginnen.
    Geniet van al het moois en ik wens jullie nog een hele mooie en veilige reis toe.

• 07 Maart 2015 - 10:16

Tessa:

Jullie hebben wel pech met de auto! Mooie foto's en mooie natuur! Ben blij dat ik niet bij het bungeejumpen was! Brrrr, zou een plaatsvervangende hartaanval krijgen :p. Veel plezier weer meiden en geen gekke dingen doen ;)!

• 08 Maart 2015 - 00:23

Muriel:

Hoi hoi samen.
    Wat gewéldig wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Genieten om jullie blog te lezen.
    Liefs uit Homoet.

• 20 Maart 2015 - 11:33

Wilma:

Wat geweldig gaaf om mee te maken allemaal en wat een prachtige foto's! Dank voor jullie verhalen. Liefs vanuit NL, waar de lente schoorvoetend begint en we voorlopig nog niet met hemdjes en/of korte broeken kunnen lopen. XX

• 25 Maart 2015 - 01:46

Katja Gorneeva:

Ha dat ziet tof uit! Zeehonden
    en helikopter vlucht. Echt gaaaaaf/ Maar volgens mij, als ik het goed zie... het is ook wat koud. Hoe is het slapen in de auto???
    Hele mooie foto`s
    kan niet wachten tot dat wij weer kunnen skypen :)